Foredrag og koncerter

Er konspirationsteorier sande, sjove eller farlige?

Foto: Pressefoto
Den skjulte sandhed
Bibliotekssalen
Holstebro Folkeuniversitet

Vi kender dem sikkert  - udsagn som “Der var ikke nogen månelanding”, “Jorden er flad” og “Bill Gates har puttet mikrochips i coronavaccinerne”. Der er også synspunkter om, at Hillary Clinton er i ledtog med paven om pædofili, at stormen på den amerikanske kongres i 2021 var organiseret af FBI, og at Jøderne bestemmer over alle penge i hele verden.

Der ser ud til at være flere konspirationsteorier i dag end nogensinde før, og nye opstår hele tiden. Folk går på gaden, nogle dræber endda, i troen på, at verden holdes fanget af en sammensværgelse. der skal bekæmpes. Foredraget vil handle om, hvad der kendetegner konspirationsteorier, og hvordan og hvorfor de opstår. Vi skal diskutere, om konspirationsteorier altid er forkerte eller farlige, eller om de også kan advare os imod hemmelige magtforbindelser og tab af frihed.

Foredragsholder er Mikkel Thorup, professor i Idehistorie ved Aarhus Universitet, hvor han bl.a. forsker i samfunds- og demokratiforståelser, civilisationskritik og magtudøvelsens idehistorie. I 2018 udgav han sammen med Marie Brockhoff og Rikke Alberg Peters bogen ’Den skjulte sandhed – Konspirationsteorier, magt og konflikt’.

Måske kommer du gratis til foredrag ved Holstebro Folkeuniversitet? Flere uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser er storkunder og har gratis adgang. Læs mere på holstebrofolkeuniversitet.

Om Holstebro Folkeuniversitets Vidensfestival 2024

Synes du også, at det kan være svært at navigere i strømmen af information og viden, der konstant er tilgængelig?
I efteråret 2024 afholder Holstebro Folkeuniversitet Vidensfestival med temaet ’I sandhedens tjeneste’. Igennem ni foredrag på Holstebro Bibliotek bliver du klogere på kritisk tænkning, konspirationsteorier og fake news. Temaerne spænder bredt lige fra valg i USA, over klimavenlig mad, til Søren Kierkegaards filosofi. Danske forskere indenfor hvert deres forskningsfelt præsenterer seneste viden, og der vil være mulighed for spørgsmål og diskussion efterfølgende.

Vidensfestivalen er støttet af Folkeuniversitetets Komitéstyrelse og Holstebro Kommune.

Pris: 50 kr.
Folkeuniversitetets storkunder og studerende kan hente gratis billetter