Foredrag og musik

• Klassiske Dage
  • Holstebro Byjubilæum
  • Subhuset

"Dr. Caligaris Kabinet" er en af de første gyserfilm og et af de vigtigste mesterværker inden for stumfilmgenren. Filmen, der blev skabt af instruktøren Robert Wiene i 1920, fortæller den hallucinatoriske historie om den mystiske Dr. Caligari, hans lydige søvngænger Cesare og de arme, hjemsøgte borgere i en lille tysk by, hvor en række uhyggelige mord finder sted. Skabt i tysk, ekspressionistisk stil byder filmen på en vild og forvrænget scenografi samt et teatralsk skuespil, der gør hvert enkelt billede både tillokkende og truende.

Filmens betydning er ikke kun bemærkelsesværdig på grund af dens stil, der både banede vejen for "Film Noir" og har haft stor indflydelse på filmhistorien, men også historisk som en tysk film skabt efter Første Verdenskrig, der præsenterer et meget dystert billede af verden. Dette har ført til, at mange tolker filmen som en uhyggelig profeti om Nazipartiets fremkomst.

Filmen varer 75 minutter, og før visningen vil filmens komponist, Yuval Gotlibovich, holde en kort introduktion. Gotlibovich har i 2008 skrevet musik til filmen og vil selv fremføre den live i en duo for bratsch og cello.

Medvirkende musikere:
Yuval Gotlibovich - bratsch og komponist
David Cohen - cello

Arrangører er Klassiske Dage, Holstebro Byjubilæum, Subhuset og Holstebro Bibliotek

Gratis – mød bare op