Nye læringstilbud skal vække læselyst blandt skoleelever

Et nyt skoleår er i fuld gang, og Holstebro Biblioteker er klar med læringstilbud

Af Thomas W. Jensen

nyhed
Tilbud til skolerne i Holstebro Kommune.
Læringsteamet fra Holstebro Biblioteker er klar med 'Læringsuniverset' og glæder sig til at undervise elever

Bibliotekar Elisabeth Kaper Buch fra Holstebro Bibliotek glæder sig til at byde nysgerrige skoleelever velkommen i skoleåret. Biblioteket tilbyder nemlig læringstilbud, der især henvender sig til grundskolerne.

I 2023 lancerede Holstebro Bibliotek for første gang 'Læringsuniverset' som et tilbud til folkeskolerne, og det blev en stor succes. På blot et år blev der foretaget 82 bookinger, og i alt har 2927 børn og unge fra Holstebro Kommune haft glæde af bibliotekets læringsforløb.

Elisabeth Kaper Buch, der har været med til at udvikle mange af forløbene, fortæller om ambitionerne med 'Læringsuniverset':

- På biblioteket har vi et mål om at engagere børn og unge. Vores ønske er, at de går herfra med ny viden, glæde og masser af inspiration. De skal både opleve og lære. Det samme gælder, når vi forlader bibliotekets fysiske rammer for at møde børnene ude på skolerne.

4D-læsning, bogsnak og AI-forståelse

Holstebro Biblioteker ønsker at skabe et læringsmiljø, der med kreativitet, teknologi og engagement fanger elevernes opmærksomhed og vækker deres nysgerrighed.

Læringstilbuddene i 'Læringsuniverset' byder på både traditionelle læseaktiviteter og indsigt i digitale medier med fokus på at styrke børns kildekritiske sans og teknologiforståelse.

Tilbuddene i 'Læringsuniverset' er alsidige og tilpasset de forskellige klassetrin og skoler i Holstebro Kommune. Blandt tilbuddene er 4D-læsning for de yngste klasser, 'Knæk koden' for de mellemste klasser, og undervisning i kunstig intelligens samt "fremtidsaktivisme" for de ældste elever

Samarbejde med skolerne

Skolerne spiller en vigtig rolle i udviklingen af læringsforløbene. For eksempel har eleverne været uvurderlige i udviklingen af tilbuddet 'De digitale detektiver'. Her har de været med til at teste og evaluere et computerspil i udviklingsfasen.

- Igennem samarbejdet kan vi målrette vores tilbud og tilgange til de forskellige aldersgrupper. På den måde kan vi være med til at fremme nysgerrighed, læring, læselyst, kulturforståelse og kritisk tænkning, som er nogle af bibliotekernes fornemmeste opgaver, fortæller Elisabeth Kaper Buch om samarbejdet med skolerne.

Elisabeth og hendes kolleger på biblioteket er ivrige efter at bringe ’Læringsuniverset’ ud til skolerne, hvor det allerede har vakt stor interesse. De første forløb er allerede booket.